ثبت هنر قلم‌زنی به‌عنوان چهارمین هنر جهانی اصفهان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از ثبت جهانی هنر قلم‌زنی به‌عنوان چهارمین رشته هنری استان اصفهان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، امیر کرم‌زاده گفت: دریافت نشان جهانی جغرافیایی در حقیقت تائید تولید یک محصول در یک منطقه جمعیتی است، لذا با توجه به اینکه بیش از یک‌سوم صنایع‌دستی جهان بر اساس آمارهای بین‌المللی استان در اصفهان تولید می‌شود، تلاش داریم تا خاستگاه اولیه تولید بسیاری از این آثار را نیز به ثبت برسانیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: قلم‌زنی یک شیوه تزئینی است که بشر پس از کشف فلز با آن آشنا شد، با این وصف امروز قلم‌زنی یکی از زمینه‌های هنرهای سنتی ایران است که در رده هنرهای صنایعی و در گروه فلزکاری قرار دارد.

کرم‌زاده افزود: پرونده ثبت نشان بین‌المللی جغرافیایی هنر قلم‌زنی از یک سال گذشته پیگیری شد و پس از تدوین اولیه پرونده توسط این اداره‌کل با همراهی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی و همچنین اتحادیه صنایع‌دستی استان پرونده تهیه و به سازمان جهانی مالکیت معنوی توسط سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور ارسال و پس از کسب تائیدیِه، این نشان به کشور مربوطه تحویل می‌شود.

پیش‌ازاین ۲۷ رشته هنرهای دستی و سنتی اصفهان موفق به دریافت نشان ملی جغرافیایی صنایع‌دستی شده و همچنین هنرهای میناکاری، مهارت تولید کاشی هفت‌رنگ و هنر قلم کاری در پهنه استان اصفهان موفق به دریافت نشان بین‌المللی جغرافیایی شدند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080100014
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha